کانش مرجع مناسب
کسب مهارت و دانش

راه اندازی موتور سه فاز با استپ استارت لحظه ای+نقشه

راه اندازی لحظه ای موتور سه فاز
یکی از انوع مدار فرمان های مهم راه اندازی موتور سه فاز آسنکرون به صورت لحظه ای می باشد.راه اندازی لحظه ای یعنی اینکه به محض زدن شستی استارت موتور در خط قرار بگیرد و با برداشتن انگشتمان از روی شستی مجددا موتور به حالت اول بر گشته و خاموش شود.شاید در نظر شما راه اندازی لحظه ای کاربردی نداشته باشد اما ما در صنعت در برخی موارد که در ادامه به آن میپردازیم مجبور هستیم موتور را فقط برای چند ثانیه روشن و و خاموش کنیم که راه حل راه اندازی لحظه ای موتور می باشد.
راه اندازی لحظه ای موتور سه فاز
فهرست مقاله :
دانلود ویدئو مدار راه اندازی لحظه ای

راه اندازی موتور سه فاز با استپ استارت لحظه ای

در بعضی موارد ما فقط نیاز داریم که موتور برای چند ثانیه روشن بماند و بلافاصله خاموش شود و یا تعداد قطع و وصل آن توسط اپراتور زیاد است پس ما ناچارا به سراغ مدار راه اندازی لحظه ای مدار می رویم.

برای راه اندازی موتور سه فاز با استپ استارت و به صورت لحظه ای به موارد زیر نیاز داریم:

  1. فیوز
  2. بی متال
  3. کنتاکتور
  4. شستی استارت
  5. شستی استپ
  6. موتور سه فاز آسنکرون

کنترل لحظه ای موتور سه فاز

فیوز و بی متال در راه اندازی لحظه ای نقش حفاظتی دارد و بهتر است (شما بخوانید باید)، در هنگام بستن مدار لحظه ای از آنها استفاده کنیم هر چند بدون آنها هم خللی ایجاد نمی شود اما همیشه باید ایمنی را جدی بگیریم.

مدار فرمان :

مدار فرمان مداری ست که ما آن را طراحی میکنیم و روش راه اندازی موتور را نشان میدهد که بر اساس کاربردهای مختلف و راه اندازی های متفاوت مدار فرمان ما هم تفاوت میکند و میوان گفت توسط این مدار ما مدار قدرت را کنترل میکنیم، مانند مدار سمت چپ در تصویر بالا که راه اندازی لحظه ای موتور سه فاز را نشان میدهد.

مدار قدرت :

این مدار نحوه ی رساندن برق سه فاز به موتور را نشان میدهد که غالبا نحوه ی سیم کشی آن یکسان است(تعداد مدارهای قدرت نسبت به فرمان بسیار کمتر است.)

نحوه ی عملکرد مدار راه اندازی لحظه ای با کلید استپ استارت

نحوه ی عملکرد مدار راه اندازی موتور سه فاز با استپ استارت لحظه ای به این صورت است که جریان الکتریکی مربوط به برق سه فاز پشت تیغه های باز کنتاکتور گیر کرده است و منتظر از تا تیغه ها بسته شوند تا خود را به موتور سه فاز ما برساند.(مدار قدرت)

حالا چه زمانی تیغه ها بسته میشوند و موتور به صورت لحظه ای راه اندازی میشود.

راه اندازی موتور سه فاز با استپ و استارت

با زدن شستی استارت برق به بوبین کنتاکتور میرسد و با تحریک بوبین تیغه های باز آن بسته شده و برق به موتور سه فاز رسیده و به صورت لحظه ای روشن میشود.

دقت کنید که شستی استارت مانند زنگ در است که دستمان را برداریم قطع میشود نه مثل کلید تک پل که با زدن آن دائم روشن بماند.

چرا میگوییم لحظه ای راه اندازی میشود؟

چون به محض برداشتن انگشت خود از روی شستی استارت دوباره جریان به بوبین نمی رسد و تیغه های آن مجددا باز شده و مسیر جریان قطع میشود و موتور نیز خاموش میشود.

پس با زدن شستی موتور ما به صورت لحظه ای روشن شده است و به محض برداشتن انگشت خاموش میشود.

کاربرد مدار راه اندازی لحظه ای کجاست؟

برای کاربرد مدار راه اندازی لحظه ای می توان گفت در جاهایی که زمان زیادی موتور کار نمیکند و نیاز به استپ و استارت های مداوم دارد، راه اندازی لحظه ای استفاده میشود مانند جرثقیل که به صورت حساس قدری جابجا میشود و با برداشت انگشت از روی شستی قطع میشود.

کاربرد مدار کنترل لحظه ای مدار سه فاز

یا در میکسرهایی که مواد میکس شده در آن متفاوت است و سریع عمل میکس انجام میشود تکنسینی که برای این دستگاه بالای سر آن قرار دارد با دیدن زمان مناسب برای خاموش کردن آن دستش را از روی کلید استارت برمی دارد.

و هر جایی که یک طراح مدار فرمان تشخیص راه اندازی موتور سه فاز لحظه ای را دهد کاربرد دارد.

علت استفاده از استپ در نقشه مدار کنترل لحظه ای

💡اما یک سوال جالب !!

شاید سوالی در ذهن شما نیز باشد در مدار راه اندازی لحظه ای استفاده از شستی استارت نیاز است اما چرا از شستی استپ استفاده میکنیم چرا که مدار لحظه ای بوده و با برداشتن دست از روی استارت مدار قطع شده و نیازی به خاموش کردن ندارد.

راه اندازی لحظه ای موتور سه فاز با کنتاکتور

بله حرف شما کاملا درست است اما بعضا شاید اتفاق بیفتد که با زدن شستی استارت در جای خودش گیر میکند و دیگر بیرون نمیاید در این حالت با زدن سریع شستی استپ مدار قطع میشود.

شاید شما مجددا بگویید خب در این حالت میتوان با فیوز مدار را قطع کرد

بله درسته این کار را هم می توان انجام داد اما با توجه به این که در بعضی از کارهای حساس استپ موتور حیاتی بوده و بایستی سریع این کار اتفاق بیفتد یک شستی استپ هم در مدار راه اندازی لحظه ای به کار می بریم.

هر چند در برخی از موارد هم تابلو کنترل مدار که فیوز در آن قرار دارد فاصله زیادی با ما داشته باشد و دسترسی سریع به فیوز هم نداریم.

پس بهتر است در مدار راه اندازی موتور سه فاز با استپ استارت لحظه ای برای اطمینان این کار را انجام دهیم. 

جمع بندی: در این جلسه در مورد راه اندازی موتور سه فاز با استپ  استارت و کنتاکتور صحبت شد و فهمیدیم که کاربرد مدار لحظه ای کجاست ونقشه های این مدار مهم را با هم مرور کردیم.

راه اندازی لحظه ای موتور سه فاز pdf

تیم کانش
تیم کانش

ما در کنار شماییم تا بتوانیم با قرار دادن مطالب و آموزش های مفید، گام کوچکی جهت افزایش دانش و کسب مهارت شما بردایم...

..... آموزش مرتبط .....

11 پاسخ

  1. سلام و درود بر مهندس کرمی عزیز
    خدا قوت خیلی عالی مطالبو با زبان ساده و شیوا و لحن شیرین بیان میکنید.مهندس جان شما اهل همدان هستید؟

    1. درود بر شما کمیل عزیز
      خداروشکر که مطالب مفید بوده است ..

  2. درود بر شما مهندس کرمی عزیز
    مثل بقیه مطالب شیوا و ساده بیان کردین
    خدا به شما عزت و سربلندی عطا کند …

  3. دلیل اینکه برق در مدار فرمان از فیوز مستقیما وارد استپ استارت و بعدش وارد کنتاکتور نمیشه چیه ؟! چرا باید حتما وارد بی متال بشه اخه اگه برق مستقیما هم وارد کناکتور بشه بوبین داخلش عمل میکنه

    1. سلام بر شما
      دلیل این کار این است که اگر خطای اضافه بار تشخیص داده شد مسیر جریان از طریق مدار فرمان قطع شود و
      به موتور آسیبی نرسد.
      موفق و سربلند باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *