کانش مرجع مناسب
کسب مهارت و دانش

مدار پرس لحظه ای هیدرولیک و گیوتین | فرمان و قدرت

مدار فرمان پرس لحظه ای
در برخی از ماشین های پرس برای بالا بردن اطمینان و جلوگیری از خطراتی مانند رفتن دست اپراتور به زیر دستگاه پرس مداری را طراحی میکنند که با نام پرس لحظه ای شناخته می شود.با این مدار اپراتور مجبور است که از هر دو دست خود برای راه اندازی پرس استفاده نماید و دیگر دستش ناخواسته زیر پرس قرار نگیرد.
مدار فرمان پرس لحظه ای
فهرست مقاله :
دانلود ویدئو مدار پرس ضربه ای

مدار  پرس لحظه ای

دستگاه پرس یکی از وسایلی می باشد که بعضا در برخی از کارگاه ها و کارخانجات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و قطعه خاصی را پرس می کند.

در هنگام استفاده از دستگاه پرس بایستی خیلی مراقب بود چرا که این دستگاه فشار بسیار زیادی را برای پرس کردن اجسام مختلف به آنها وارد می کند.

اگر ناخواسته دست اپراتور زیر پرس هیدرولیکی بماند باعث از دست دادن دست خود برای همیشه خواهد شد.

یکی از تمهیداتی که برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی اندیشیده می شود، مدار پرس لحظه ای یا ضربه ای می باشد، و نحوه ی عملکرد این است که برای راه اندازی موتور دستگاه پرس و گیوتین دو شستی استارت به صورت لحظه ای قرار می دهند که در صورتی دستگاه کار کند که همزمان دو شاستی فشرده شوند.

مدار پرس لحظه ای و گیوتین

با این کار اپراتور دستگاه پرس مجبور است که برای راه اندازی الکتروموتور از هر دو دست خود استفاده کند واگر هم قطعه کار زیر دستگاه نیاز به جابجایی داشته باشد با برداشتن دست خود موتور می ایستد، و با خیال راحت میتواند قطعه را جا به جا نماید و سپس با دو دست مدار پرس را راه اندازی نماید.

نحوه ی عملکرد مدار فرمان پرس ضربه ای هیدرولیک

نحوه ی عملکرد مدار فرمان پرس لحظه ای یا ضربه ای به این صورت است که ما باید دو شستی استارت را طبق نقشه با هم سری کنیم چرا که با این کار کار اگر فقط یک شستی استارت را به تنهایی فشار دهیم باز هم مسیر جریان بسته نمیشود و برق به بوبین کنتاکتور نمیرسد و باید هر دو شستی را باهم فشار دهیم تا الکتروموتور ما یا همان پرس هیدرولیکی ما کار کند.

مدار فرمان راه اندازی پرس ضربه ای هیدرولیک

و با برداشتن دو دست از حرکت بایستد با این ترفند توانسته ایم تا حدی از خطر قرار گرفتن دست زیر پرس جلوگیری نماییم.

یک شستی استپ هم در مدار پرس لحظه ای هیدرولیکی تعبیه شده است که اگر بر فرض محال یک زمان هر دو شستی در جای خود گیر کردند بتوان توسط آن موتور را خاموش کرد.

نحوه ی سیم کشی مدار پرس هیدرولیک

نحوه ی سیم کشی و بستنن مدار پرس لحظه ای مانند مدار های گذشته مثل راه اندازی دائم و … می باشد که میتوانید نمونه آن را در تصویر زیر مشاهده نمایید، در این مدار به دلیلی کمبود جا در صفحه از بیمتال استفاده نشده است که در صورت استفاده باید به زیر کنتاکتور وصل نمایید.

سیم کشی مدار پرس ضربه ای هیدرولیک

نا گفته نماند که در همه ی دستگاه های پرس این قانون رعایت نمی شود و در بسیاری از موارد پرس هیدرولیکی توسط یک شستی راه اندازی میشود.

یا متاسفانه دیده شده که برخی اپراتور هابرای راحتی خود روی یکی از شستی ها چسب میزنند که همواره در حالت وصل باشد و توسط یک شستی موتور پرس لحظه ای را راه اندازی میکنند تا بتوانند هنگام کار روی قطعه بتواندد تغییراتی را اعمال کنند.

در حالی که این کار بسیار خطرناک بوده و ممکن است بسیار گران تمام شود و تا آخر عمر پشیمانی به همراه داشته باشد.

تیم کانش
تیم کانش

ما در کنار شماییم تا بتوانیم با قرار دادن مطالب و آموزش های مفید، گام کوچکی جهت افزایش دانش و کسب مهارت شما بردایم...

..... آموزش مرتبط .....

5 پاسخ

  1. سلام با تشکر از شما که به صورت رایگان دارید آموزش میدین
    فایل PDF این جلسه نگذاشتید.

    1. سلام بر شما
      حتما این مورد هم افزوده می شود.
      ماندگار باشید…

  2. سلام اگه شخصی که اپراتور پرسه بخواد به خاطر بالا بردن امارش یا زودتر تموم شدن کارش یه دستی کارکنه میتونه یکی از شستیهارو کور کنه و با تک شستی به کارش ادامه بده که عاقبت خوشی نداره.این مدار باسه پرس مثلا صد تن کاملا ناقص و غیر اجراییه. باید از دو تا استارت دوبل و یه تایمر استفاده کرد. دو تا استارتهایه اول با هم سری میشن میرن به موتور و دو تا استارتهایه دوم با هم موازی میشن میرن به تایمر.توجه کنیم که استارتها دوبل و هم محور هستند. بسته تایمر که رویه یه زمانه خیلی کم در حد میلی ثانیه تنظیم شده سر راهه موتوره و بسته موتور سر راهه تایمر .اگه دو شستی همزمان فشرده بشن موتور سریع کار میکنه و چون بستش سر راهه تایمره نمیزاره تایمر کار کنه و مدارو قطع کنه.اما اگه یکی از شستیها بخواد کور بشه یا جمپر بشه تایمر کار میکنه و نمیزاره موتور پرس کار کنه.اما با برنامه نویسیه پی ال سی دو تا استارت ساده و معمولی کافیه و برنامه بالا نوشته میشه.البته کنترل فاز و کلید قارچی هم حتما استفاده میشه.موفق باشید

  3. سلام وقت بخیر.سوالم اینه ک اگر سری کنیم شاسی هارو در این صورت اگر یک شاسی فشرده شود و بعد از مثلا ۵ ثانیه دیگر شاسی فشرده شود باز هم همزمانی نیس .منظورم اینه که اگر فقط درصورتی کنتاکتور عمل کند که بطور همزمان دوشاسی رو بزنیم ولاغیر چ باید کرد.ممنون میشم خیلی برام مهمه ک پاسخ بدید.

    1. درود بر شما آقای راستگو
      وقتی ما دو شاستی را سری میکنیم عملکرد آنها مانند AND میشود و مهم این است که هر دو شاستی فشرده شده باشند و
      اینکه فشردن آنها با هم تقدم و تاخر داشته باشد مطرح نیست حتی در اتوماسیون هم بعید میدانم چنین مداری را بتوان طراحی کرد
      یا حداقل بنده چنین امکانی را واقعا بلد نیستم.
      متاسفم که نتونستم شما رو بهتر راهنمایی کنم
      آرزوی موفقیت و تندرستی برایتان دارم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *