کانش مرجع مناسب
کسب مهارت و دانش

راه اندازی فست فود با سرمایه کم| فوت و فن موفقیت

راهاندازی فست فود
اگه به فکر راه اندازی فست فود افتادین، باید بهتون بگم که اگه خلاقیت و پشتکار داشته باشین، می تونید پول خوبی از این کسب و کار دربیارین. تو کشور شاید یه زمانی فست فود رو به عنوان وعده غذایی در نظر نمیگرفتن و دید خوبی نسبت بهش وجود نداشت اما امروزه از فست فود استقبال خوبی میشه، و نشونشم وجود فست فود های زنجیره ای و غیر زنجیره ای در گوشه و کنار شهر است. چیزی که باید بدونید اینه که شما باید بتونین در رقابت با بقیه همکاران تون، خوش بدرخشین تا کسب و کارتون بگیره و به همون میزان فروشتون بالا بره و به عنوان یه فرد موفق تو این زمینه ازتون یاد بشه . اما چطوری؟
راهاندازی فست فود
فهرست مقاله :

راه اندازی فست فود با سرمایه کم

توی این مقاله آموزشی با هم درباره تمام مراحل راه اندازی فست فود(Opening of fast food) و چگونگی ورود به این کسب و کار و راهکارهای موفقیت و معایب و مزایا و مجوزهای این شغل صحبت خواهیم کرد تا اینکه دید شما نسبت به این حوزه بازتر شود. 

در هنگام ورود به هر کسب و کاری بایستی با تحقیق و پرسش کامل وارد شوید تا اینکه از احتمال ضرردهی و شکست کاسته شود، و خبر خوب اینکه شما این را به درستی درک کرده اید و در چند دقیقه آینده اطلاهات خوب و جامعی راجع به راه اندازی فست فود به دست خواهید آورد.

افتتاح کسبو کار فست فود

مکان مناسب برای راه اندازی فست فود

انتخاب یک مکان مناسب یکی از قدم های ابتدائی اما بسیار مهم است که در هنگام راه اندازی فست فود با سرمایه کم باید در نظر بگیرید، چرا که اگر شما بهترین کیفیت ساندویچ و فست فود را داشته باشید و هزینه های زیادی را هم انجام دهید اما مکان خوبی را انتخاب نکرده باشید احتمال شکست شما بالا خواهد رفت.

یا اینکه به درآمد می رسید اما اگر یک مکان مناسب تر را انتخاب کرده بودید حتما موفقیت شما چندیدن برابر میشد، شما برای راه اندازی فست فود، باید یه محلی رو انتخاب کنین که شرایط زیر را دارا باشه:

  1. محلی رو برای راه اندازی فست فود انتخاب کنین که یا فست فود تو اون محله نباشه یا کم باشه و با بقیه فست فودها فاصله داشته بشین.
  2. فست فودتون رو جایی راه اندازی کنین که مردم اون محله، قدرت خرید فست فود رو داشته باشن و از فست فود، استقبال کنن. با توجه به نوع منطقه و بالای شهر یا پایین شهر بودن و میزان درآمد مردم، می تونین میزان استقبال مردم از فست فود رو تخمین بزنین.
  3. مغازه تون رو در یه جای پرتردد مثل نزدیک دانشگاه، مراکز خرید، خیابان های اصلی، ایستگاه های مترو و اتوبوس و تاکسی و مناطق شلوغ راه اندازی کنین. چون در اینصورت قطعا فروش تون بیشتر خواهد بود.
  4. اگر دسترسی به فست فود شما آسان باشه، قطعا باعث جذب بیشتر مشتری به فست فود تون میشه. مثلا اگه مغازتون پله های زیادی داشته باشه، شاید بخشی از مشتری هاتون رو از دست بدین.
  5. اگر فست فود شما، امکاناتی مثل جای پارک مناسب، محلی دنج برای نشستن داشته باشه، حتما در اولویتِ انتخاب افراد قرار می گیره.

مکان مناسب برای تاسیس فست فود

حداقل متراژ فست فود

 طبق گفته اتحادیه، برای پیتزا فروشی حداقل متراژ 24 متر و برای ساندویچی ها حداقل متراژ 18 متر ضروریه…( اما اینطور که به نظر میرسه درمورد این متراژها خیلی سخت گرفته نمیشه، چون بعضی فست فودها رو می بینیم که خیلی کوچکتر از این متراژ تعیین شده هستن.)

هزینه های راه اندازی فست فود با سرمایه کم

یکی از موارد مهم برای بسیاری از ما در هنگام شروع یک کار هزینه و سرمایه مورد نیاز برای ورود به آن کار است که در مورد راه اندازی فست فود هم برقرار است و به عوامل مختلفی بستگی داره که به شرح زیراست:

خرید یا اجاره مغازه:

بخش بزرگی از سرمایه شما، مربوط به خرید یا اجاره مغازه ای مناسب برای راه اندازی فست فود هست. از نظر من، اگر سرمایه زیادی ندارین، از یه مغازه کوچک شروع کنین، می تونین در ابتدای کار، فست فود بیرون بر بزنین، و اگر انشالله کارتون گرفت و سرمایه تون بیشتر شد، فست فودتون رو گسترش بدین و بزرگترش کنین.

تجهیزات فست فود:

تجهیزات فست فود شامل میز و صندلی برای مشتریان، یخچال، اجاق گاز، قفسه، میزو صندلی برای صندوق دار، کارتخوان، لوستر، و… میشه.

تجهیزات برای راه اندازی فست فود

البته اگه قصد راه اندازی فست فود بیرون بر و یا فست فود سیار رو دارین، نیازی به خرید میز و صندلی برای مشتریان نیست.

قبل از اینکه تجهیزات مورد نیاز فست فود تون رو بخرین، باید مشخص کنین که قراره چه نوع فست فودی راه اندازی کنین. مثلا فست فود سیب زمینی، یا مرغ سوخاری، یا ساندویچ کالباس، ساندویچ فلافل و…

سپس شما براساس متراژ مغازتون، باید تجهیزات بخرین. مشخصه که باید تجهیزاتی که می خرین تو مغازتون جا بشه. سعی کنین تجهیزاتی با کیفیت بالا بخرین تا مدت بیشتری براتون کار کنه.

در ابتدای کار، اگه قصد راه اندازی فست فود با سرمایه کم رو دارین، لازم نیست برین وسایل نو بخرین.

می تونین از تو دیوار یخچال، اجاق گاز، میز و صندلی و لوستر تمیز و سالم پیدا کنین تا کارتون رو راه بندازه و خرج تون کمتر بشه.

به صورت خلاصه بدون در نظر گرفتن مکان و با صرفه جویی بالا شما برای ورود به این کار حداقل 30 میلیون تومان سرمایه نیاز دارید.

دکوراسیون و چیدمان فست فود

دکوراسیون فست فود، نقش خیلی مهمی در جذب مشتری داره. سعی کنین دکوراسیون مغازتون رو جوری بچینین که برای مشتری ها جذاب باشه.

لازم نیست در ابتدای کار کلی پول خرج دکوراسیون کنین، چون هدف ما راه اندازی فست فود با سرمایه کم هستش می تونین با هزینه کمتر و با خلاقیت بیشتر، دکوراسیون جذابی داشته باشین. مثلا اگه وسایل فست فود تون، رنگی زیبا و شیک داشته باشن کلی روی جذابیت مغازتون تاثیر میذاره.

در انتخاب رنگِ وسایل فست فود، حتما از روانشناسی رنگ ها کمک بگیرین. رنگ ها نقش مهمی در احساس و عواطف افراد دارن، جالبه بدونین بعضی رنگ ها مثل رنگ قرمز باعث افزایش اشتهای مشتری می شوند.

چیدمان و دکوراسیون فست فود

 قرمز، زرد و نارنجی و سبز، سیاه، سفید، خاکستری و قهوه ای و بژ، رنگ های مناسبی برای استفاده در دکوراسیون فست فود هستن.

رنگ آبی و بنفش و خاکستری، برای استفاده در دکوراسیون فست فود، خیلی جالب و مناسب نیستن.

حالا شما طبق اطلاعات بالا، رنگ مناسبی برای دکور فست فود خودتون انتخاب کنین. میتونین از ترکیب رنگ ها هم در طراحی دکور فست فودتون، استفاده کنین، فقط طوری استفاده بشه که زدگی ایجاد نشود و رنگ ها بسیار جیغ نباشد.

مواد اولیه فست فود

شما باید براساس منوی غذایی فست فود، مواد اولیه لازم رو تهیه کنین، پس اول یه منوی غذایی خوب وخوشگل تهیه کنید و اسم فست فودهایی رو که قراره سفارش بگیری رو توش بنویس و بر اساس اون مواداولیهه رو تهیه کن.

مواد اولیه بسته به منوی غذایی فست فود، شامل سیب زمینی، گوجه، خیارشور،  روغن، مرغ، سوسیس، کالباس و… میشه.

مواد اولیه تازه و درجه یک، تاثیر مستقیمی روی طعم غذاها میذاره… پس یادتون باشه که همیشه مواد اولیه تون، تازه باشه. چون مهم تر از هرچیزی در یه فست فودی، مزه غذا هاشه…

انتخاب مواد اولیه فست فود با لیست منو

بارها برای خودمون پیش اومده که به فست فود یا رستورانی رفتیم و چون طعم غذاش عالی بوده، مشتری همیشگیش شدیم. پس قدر مشتری هایی که به فست فود شما میان رو بدونین و سعی کنین با مواد اولیه درجه یک و طعم های عالی و متفاوت، حفظشون کنین.

 

پیشنهاد ما: راه اندازی شیرینی فروشی کسب و کاری پر سود

 

تبلیغات فست فود:

برای تبلیغات، روش های متفاوتی وجود داره، مشخصه که هزینه تبلیغ تو بیلبورد یا تلویزیون بالاست، شما می تونین برای تبلیغات فست فود تون، تو شبکه های اجتماعی فعالیت کنین. مثلا تو اینستا یه پیج بزنین و عکس تمام فست فود های خوشمزه ای که تو مغازه شما تهیه شده، همچنین عکس دکوراسیون و امکانات فست فودتون رو تو اون پیج قرار بدین.

همچنین می تونین تو تلگرام هم یه کانال بزنین و مواردی که گفتیم رو داخل کانال بذارین و هر مشتری ای که به شما مراجعه کرد رو عضو کانال تلگرامی تون کنید.

شما باید یه کارت ویزیت شیک با رنگ و طرحی زیبا برای فست فودتون طراحی کنین و شماره و آدرس مغازه و آدرس شبکه های اجتماعی تون روهم داخل اون، درج کنین و به مشتری هاتون بدین.

برای بازاریابی فست فود تون می تونین اطلاعات لازم رو روی تراکت بنویسین و چاپ کنین و توی محله ای که  فست فود تون رو راه اندازی کردین، پخش کنین، مثلا تراکت ها رو تو خونه ها ی اون محل بندازین یا داخل اتوبوس ها و مغازه های اون محل، بچسبونید.

💡 یه کار خلاقانه: می تونین تو تبلیغ فست فودتون ازش استفاده کنین اینه که روی درب ورودی مغازتون، آگهی بزنین که به ازای خرید 4 فلافل یکی را هم میهمان ما باشید…

به نظرم این مدل تبلیغات، در شروع کارتون تاثیر مثبتی در جذب مشتری میذاره، و اگر طعم فست فودهاتون عالی باشه، مشتری ها دوباره به مغازه شما مراجعه خواهند کرد.

علاوه بر این موارد، شما می تونین بعد از اینکه حسابی راه افتادین و کارتون گرفت، از بیلبورد های کنار پل ها و اتوبان ها هم برای تبلیغ فست فودتون استفاده کنین.

نکته مهم: توجه کنین که علاوه بر جذب مشتری، حفظ کردن مشتری خیلی مهمه. سعی کنین از زمان افتتاح فست فودتون، هر مشتری که به شما مراجعه می کنه رو با خوش اخلاقی، برخورد مودبانه، فست فودهای متنوع و خوشمزه و طعم های متفاوت شگفت زده کنین تا مشتری همیشگی شما بشن.

آموزش دیدن را جدی بگیرید

باری این که تو این کار تبدیل به یک نامبر وان منطقه و یا حتی شهر شین و روزای شلوغی رو تو مغازتون تجربه کنید پس حتما یه جای خوب چند ماه کارآموزی کنید و خم و چم کار رو یاد بگیرید و وقتی احساس کردید که آشپز یا چف خوبی شدید کم کم میتونید برید سراغ پروژه خودتون.

برای اینکه بفهمین که چف خوبی شدید کافیه نظرات مشتری هاتون رو بپرسید و یا تو منزل فیت فودهای مختلف رو آماده کنید و نظرات اهل خونه رو جویا شین.

آموزش و یادگیری راه اندازی فست فود

حقوق کارکنان فست فود:

موفقیت شما در کارتون، تا حد زیادی وابسته به کارکنان فست فود شماست، چون بیشتر از شما، این کارکنان هستن که با مشتری ها درارتباط اند. پس سعی کنین کارکنانی رو استخدام کنین که با دلسوزی براتون کار کنن.

البته اگر قصدتون راه اندازی فست فود با سرمایه کم هست، نیازی نیست در ابتدای کار، افراد زیادی رو استخدام کنین. اگه بتونین از افراد خانوادتون استفاده کنین، هم خرج تون کمتر میشه و هم با جان و دل برای فست فود کار می کنن.

مجوز راه اندازی فست فود

برای راه اندازی فست فود، باید جواز فست فود رو از اتحادیه مواد غذایی استان محل زندگیتان دریافت کنین، شرایط از استان به استان دیگر تا حدی متفاوت است و ممکن است در برخی نقاط سختگیری ها کمتر یا بیشتر باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کسب مجوز میتوانید به سایت اتحادیه اغذیه فروشان تهران مراجعه نمایید.

دریافت مجوز فست فود

مراحل دریافت مجوز راه اندازی فست فود:

  • ابتدا درخواستتون رو به صورت کتبی به اتحادیه مواد غذایی ارائه میدین.
  • مدارک لازم برای دریافت جواز رو تحویل اتحادیه میدین.( در پاراگراف پایین، مدارک لازم گفته شدن)
  • بازرس های اتحادیه، مکانِ انتخاب شده شما رو برای راه اندازی فست فود، بررسی می کنن.
  • هزینه ای هم که از طرف اتحادیه گفته میشه رو پرداخت می کنین.

مدارک لازم برای دریافت مجوز فست فود:

  • 12 قطعه عکس
  • مدرک تحصیلی
  • گواهی پایان خدمت یا کارت معافیت خدمت برای آقایون
  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند مغازه ( البته اگه مغازه به اسم خودتونه)
  • کدپستی
  • ارائه گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی نداشتن سوء پیشینه

راه اندازی فست فود خانگی

بعضی افراد تمایل به راه اندازی فست فود خانگی دارن، خب راه اندازی فست فود خانگی مزیت هایی داره، مثلا دیگه لازم نیست مغازه ای بخرین یا اجاره کنین، یا اینکه کارکنانی رو استخدام کنین. چون میشه تو آشپزخانه خونتون، فست فود ها رو آماده کنین.

پس هزینه فست فود خانگی خیلی کمتره. ولی طبیعیه که باید شما شناخته بشین تا بتونین سفارش بگیرین و ازتون خرید بشه. پس در راه اندازی فست فود خانگی تبلیغات و بازاریابی خیلی مهمه.

در فست فود خانگی، نیازی به افراد زیادی برای آماده کردن فست فود نیست. دو نفر هم می تونن فست فود خانگی رو اداره کنن. مثلا یکی آشپزی کنه و دیگری فست فود ها رو به مشتری برسونه.

راه اندازی فست فود خانگی

در راه اندازی فست فود خانگی، به نکات زیر دقت کنین:

  • سعی کنین مزه فست فود هاتون به قدری جذاب باشه که مردم با یه بار خرید، مشتری همیشگی تون شن.
  • حتما و حتما بهداشت را به خوبی و دقیق رعایت کنید تا مشتری های شما بابت این موضوع خیالشان راحت باشد، برای این کار میتونید از فضای کاری خودتان چند عکس در تبلیغات و فضای مجازی منتشر کنید.
  • می تونین برای جذب مشتری، کار های خلاقانه ای کنین. مثلا بسته بندی فست فود هاتون شیک و جالب باشن، یا مثلا در ابتدای کار برای هر خانواده که فست فود می برین یه نوشابه رایگان بدین.
  • سفارشات رو همیشه به موقع به دست مشتری برسونید.
  • در ابتدای کار چون مشتری زیادی ندارین، تعداد فست فود های کمتری آماده کنین تا از دور ریختن فست فود های اضافی جلوگیری بشه.
  • سعی کنین هر روز فست فود های تازه ای آماده کنین و به دست مشتری برسونین و از دادن فست فود های مانده به مشتری ها خودداری کنین.
  • نام مناسبی برای فست فود خانگی خود انتخاب کنین و با تبلیغ و طعم متفاوت فست فود هاتون، نام فست فود خانگی تان را بر سر زبان ها بیندازید.
  • سعی کنین در ابتدای کار، سود کمتری از فروش فست فود ها دریافت کنین و درعوض، مشتری های بیشتری جذب کنین.

راه اندازی فست فود بیرون بر

اگر در ابتدا، سرمایه کمی برای راه اندازی فست فود دارین، می تونین کارتون رو از فست فود بیرون بر شروع کنین. چون در اینصورت میتونین یه مغازه کوچک اجاره کنین که در مقایسه با مغازه بزرگتر، خرج تون کمتر میشه، و دیگه نیازی به خرید وسایلی همچون میز و صندلی برای مشتری نیست.

همچنین در اینصورت تعداد کارکنان فست فود کمتر میشه و بنابراین میزان حقوقی که قراره به کارکنان پرداخت کنین، کمتر میشه.

پس راه اندازی فست فود بیرون بر نسبت به فست فود سالنی هزینه کمتری براتون داره…

فست فود بیرون بر

در راه اندازی فست فود بیرون بر، به نکات زیر دقت کنین.

  • در فست فود بیرون بر بیشتر سرمایه و توجه شما صرف آشپزخانه و تجهیزات مورد نیازتون میشه. سعی کنین تجهیزات و وسایلی که موردنیازن رو تهیه کنین و از خرید وسایل اضافی خودداری کنین تا این وسیله ها تو فضای مغازتون جا بشن.
  • سعی کنین فضای داخلی و خارجی فست فود شما آنقدر مرتب و شیک باشه تا مشتری هاتون از سالم بودن فست فود های شما مطمئن بشن.
  • سعی کنین فست فود هاتون آنقدر خوشمزه و سالم باشن تا مشتری هاتون فست فود های شما رو هم ردیف غذای خونه بدونن و اگه وقت آشپزی نداشتن، به فکر فست فود های شما بیفتن.
  • داشتن پیک موتوری باعث جذب بیشتر مشتری میشه، پس به فکر داشتن پیک هم باشین. ( البته اگه در ابتدای کار، هزینه داشتن پیک موتوری رو نداشتین، می تونین بدون پیک کارتون رو شروع کنین)

انتخاب نام و لوگو برای فست فود

یکی از نکات مهم در هنگام راه اندازی هر کسب و کاری مانند راه اندازی فست فود انتخاب نام مناسب به عنوان یک برند است. همه فست فودهای زنجیره ای که اکنون می شناسیم روزی محبوبیت امروز را نداشته اند بلکه با سرمایه گذاری رو برند خود توانسته اند نام خود را روی زبان ها بیاورند.

اگر برای انتخاب نام مناسب دنبال پیشنهادهای جذاب هستید مقاله لیست نام برند مناسب به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

برای موفقیت در هر شغلی با تحقیق و اطلاعات کامل جلو بروید، فرقی هم نمی کند که قصد راه اندازی فست فود دارید یا هر کار دیگری؛ چرا که مسیر کسب و کار مانند جاده ای ست که تلفات زیادی در کنار آن وجود دارد در حالی که بسیار از همین مسیر به موفقیت رسیده اند.

نظرات و سوالاتتان را با ما در میان بگذارید

تیم کانش
تیم کانش

ما در کنار شماییم تا بتوانیم با قرار دادن مطالب و آموزش های مفید، گام کوچکی جهت افزایش دانش و کسب مهارت شما بردایم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *