کانش مرجع مناسب
کسب مهارت و دانش

راه اندازی پرنده فروشی زینتی | از سرمایه تا سود بالا

راه اندازی پرنده فروشی
امروزه به دلیل مشغله های فکری و مشکلات ناشی از شهر نشینی بسیاری از افراد ترجیه میدهند که در منزل یا محل کسب و کار خود از گل و گیاه و موجودات زنده استفاده کنند مانند پرندگان زینتی تا قدری روحیه و حال و هوای آنها بهتر شود.پس همین یکی از دلایلی ست که باعث شده بازار پرندگان زینتی در چند سال گذشته با اقبال خوبی مواجه شود. با ما باشید تا این شغل را بیشتر بررسی کنیم.
راه اندازی پرنده فروشی
فهرست مقاله :

راه اندازی پرنده فروشی

اگر شما هم به پرندگان زینتی علاقه دارید و همواره به دنبال خرید و تعویض پرنده های خود در پرنده فروشی ها یا پرنده سراها هستید احتمالا به این فکر افتاده اید که چگونه از این رشته پول درآورم و به دنبال راه اندازی پرنده فروشی باشم.

شغل پرنده فروشی زینتی

شما برای راه اندازی پرنده فروشی به چند سوال مهم بایستی در ذهن خودتان پاسخ دهید سپس تصمیم ورود به این شغل را بگیرید.

  • آیا به این شغل علاقه دارم؟
  • هزینه راه اندازی پرنده فروشی چقدر است؟
  • برای گرفتن مجوز چگونه اقدام کنیم؟
  • میزان سود این شغل چقدر است؟
  • چه مکانی برای تاسیس یک پرنده سرا مناسب است ؟
  • این شغل چه مهارت هایی را نیاز دارد؟
  • معایب و مزایای پرنده فروشی چیست ؟

که قرار است در این مقاله به سوالات بالا پاسخ بدهیم و کلی موضوعات جذاب راجع به ورود به این شغل عرض بکنیم تا شما را در مورد انتخاب شغل پرنده فروشی بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

آیا به این شغل علاقه دارم؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در موقع ورود به هر شغلی از خود بایستی سوال کنید همین است آیا علاقه کافی به این شغل دارید یا اینکه با دیدن چند پرنده زیبا فکر راه اندازی پرنده فروشی به ذهن شما خطور کرده است.

اگر مدت زیادی (بیش از دوسال ) است که از پرندگان زینتی آپارتمانی مختلف مانند فنچ، قناری، عروس هلندی، کاسکو و … نگه داری میکنید تا حد زیادی میتوانید به این سوال پاسخ دهید.

چرا که از نحوه علاقه خود برای غذا دادن، تمیز کردن و رسیدگی و عشق کردن و لذت بردن هنگام آواز پرندگان خود با خبر هستید.

علاقه به پرندگان

اما اگر تازه با پرنده ها آشنا شده اید و یا تا به حال تجربه نگهداری پرنده ای را نداشته اید پس بایستی از میزان علاقه خود آگاهی پیدا کنید.

این موضوع را هم بگویم ممکن است شما یک پرنده بی آزار خوش صدا داشته باشید و فکر کنید که تمام پرندگان همین طور هستند در حالی که اصلا هر پرنده ویژگی خاص خود را دارد و برای پول درآوردن از آنها بایستی معلومات شما زیاد باشد تا بتوانید پول خوبی از آن به دست بیاورید.

اگر تجربه ای ندارید در ابتدا راه اندازی پرنده فروشی سعی کنید در منزل خود این کار را شروع کنید و علاقه خود را بسنجید و تجربه تان را نیز بالا ببرید و با پرندگانی مانند فنچ و مرغ عشق شروع کنید که هزینه کمتری دارند و نگهداری آسان تری دارند، و سپس سراغ پرتدگان دیگر مانند مرغ مینا یا کاسکو یا عروس هلندی بروید.

یکی از آشنایان با سن کم با پرورش قناری در یک اتاق کوچک منزل خودشان توانسته بود درآمد متوسطی را برای خود رقم بزند.

این کار خیلی بهتر است از اینکه شما کل سرمایه تان را برای کاری هزینه کنید و بعدا تشخیص دهید که اصلا آدم این کار نیستید و با کلی ضرر خارج شوید.

که در ادامه بیشتر در مورد این موضوعات صحبت خواهیم کرد.

هزینه راه اندازی پرنده فروشی چقدر است؟

اگر بخواهیم میزان هزینه راه اندازی پرنده فروشی را به صورت دقیق خدمتتان عرض کنیم کار بسیار سختی می باشد.

چرا که میزان هزینه شما تا حدی به موارد زیر بستگی دارد:

  1. میزان اجاره بها
  2. نوع و تعداد پرندگان موجود
  3. نوع دکوراسیون و قفس ها
  4. میزان محصولات و تجهیزات و …

هزینه تاسیس پرنده سرا

پس اینکه در پرنده سرای من قرار است چه تعداد عروس هلندی باشد یا چه تعداد کاسکو باشد و یا اینکه آیا قرار است پرندگان گران قیمتی مانند طاووس و … داشته باشم بر هزینه راه اندازی من بسیار تاثیر گذار است.

اما اگر بخواهیم یک رقم حداقلی در مورد هزینه راه اندازی پرنده سرا خدمتتان بگوییم برای ورود به این شغل شما حداقل به 100 میلیون سرمایه نیاز دارید (بدون احتساب هزینه مکان) که در این صورت هم اغلب پرنده های مغازه شما از نوع فنچ، مرغ عشق، قناری و بلبل خواهد بود و قدرت مانور کمتری روی پرنده های دیگر خواهید داشت بخصوص پرنده های گران قیمت.

بیشتر بخوانیم : راه اندازی کارواش | صفر تا صد درآمد

اخذ مجوز پرنده فروشی

برای اخذ مجوز پرنده فروشی بایستی به اتحادیه پرندگان زینتی استان مراجعه نمایید و درخواست خود را ثبت نمایید و پس از دریافت یک سری مدارک مانند کارت ملی و شناسنامه و عکس و … درخواست شما ثبت شده و پس از بازید اتحادیه و در صورت دارا بودن شرایط مجوز فعالیت شما صادر میشود.

جواز پرنده فروشی آپارتمانی

فقط در نظر داشته باشید که این صنف شروط خاصی دارد که با مراجعه به اتحادیه میتوانید آن را جویا شده و با شراط خود مقایسه نمایید.

مثلا  مجوز پرورش کبوتر در منزل صادر نمیشود و یا مکان شما بایستی ویژگی های خاصی از لحاظ بهداشتی و … داشته باشد.

میزان سود پرنده فروشی چقدر است

یکی از سوالات اساسی برای راه اندازی پرنده فروشی میزان سود و میزان درآمد این شغل است که این موضوع نیز به عوامل زیادی بستگی دارد مانند:

  • میزان فروش
  • نوع پرنده
  • نوع جوجه کشی
  • فروش محصولات و تجهیزات و غذای پرنده
  • میزا ن مرگ و میر و بیماری ها و ..

در کل میتوان گفت میزان سود این شغل خوب است و سود آن بالای 100 درصد می باشد که عدد بسیار مناسبی است مثلا ممکن است شما با جوجه کشی صحیح از چند جفت فنج در سال فقط بیش از 10 میلیون فنچ بفروش برسانید.

حالا پرندگان گران قیمت تر مانند مرغ مینا و عروس هلندی و .. بماند، اما مطمئنا به این سادگی ها هم نیست و تجربه زیادی بایستی داشته باشید تا بتوانید بیشترین بهره را از پرندگان خود ببرید، محصولات جانبی مانند قفس و غذا پرندگان و … بفروشید و مانع از بیمار شدن پرندگان خود شوید.

سود راه اندازی پرنده فروشی

پس به طور خلاصه اگر جذب مشتری خوبی داشته باشید از لحاظ درصد سود این شغل وضعیت بسیار مناسبی دارد و درآمد ماهیانه شما راحت به بیش از 10 میلیون تومان در ماه خواهد رسید.

چه مکانی را برای اجاره پرنده سرا انتخاب کنم

شاید یکی از مهمترین قدم های شما در ابتدای راه اندازی پرنده فروشی همین باشد، انتخاب مکان مناسب. شما بایستی به نوع فعالیت و میزان بودجه خود یکی از موارد زیر را انتخاب کنید

  • اجاره در بازار یا سرای مخصوص پرنده فروشان
  • اجاره در یک مکان معمولی با پاخور خوب

در بسیاری از شهرها پرنده فروشان در یک راستا یا یک خیابان تجمع بیشتری دارند و بهترین گزینه برای شما نیز همانجاست چرا که افراد مختلف برای خرید پرنده حتما به این مکان سر میزنند و تعدا مشتری شما در این منطقه مکن است ده ها برابر بیشتر از مناطق دیگر باشد.

مورد دوم هم انتخاب یک مغازه در یک خیابان یا منطقه دیگر که در این صورت میزان مشتری های شما طمئنا کمتر از حالت قبل است و شما نیز برای افزایش فروش خود نیاز به هزینه بیشتری برای تبلیغات خواهید داشت.

مهارت های شغل پرنده فروشی

مطمئنا هر شغلی مهارت های خاص خودش را میطلبد و شاید شغل پرنده فروشی از بیرون چنین به نظر نرسد و فکر کنیم با آب و دانه دادن به پرندگان آنها بزرگ میشوند، زبان یاد میگیرند و زاد و ولد میکنند و ما را پولدار میکنند  اصلا این طور نیست.

مهارت های شغل قناری فروشی

راه اندازی پرنده فروشی نیز مانند بسیاری از شغل ها بسیار تخصصی است و اگر بدون اطلاعات کافی وارد آن شویم مطمئنا شکست خواهیم خورد، مثلا بایستی به موارد زیر کاملا آگاه و مسلط باشیم.

📌اینکه هر پرنده چه غذایی میخورد و بهترین غذا را برای او فراهم کنیم و شرایط دمایی مناسب را برای آنها فراهم کنیم.

به خصوص برای زاد و ولد

📌به بهداشت پرندگان توجه نماییم و راه های مقابله با بیاری پرندگان را بشناسیم و با داروهای مخصوص اشنا باشیم.

📌با طبیعت هر پرنده آشنا باشیم و تجربه کسب کنیم ممکن است ببینید که پرنده شما تخم گذاری خوبی کرده است و شما خوشحال شوید در حالی که هیچ کدام تبدیل به جوجه نشود

یا اینکه خود پرنده مشغول خوردن تخم های خود شود که هر کدام از موارد بالا با تجربه و پرسش از افراد آگاه به دست می آید و پس از گذشت مدتی شما به یک فرد حرفه ای در این زمینه تبدیل شوید.

مثلا زمانی که پرنده تخم خود را میخورد و به شما آسیب میزند ممکن است دلیلش کمبود کلسیم بدنش باشد که در صورتی کلسیم به دنش برسد آن تخم ها می تواند به جوجه تبدیل شود برای جلوگیری از این کار می توانید مقداری پوست تخم مرغ را ریز کنید و در قفسش قرار دهید.

📌یک مهارت خیلی مهم دیگه جوجه کشی صحیح است که بایستی کار با دستگاه جوجه کشی  مانند دما و مدت زمان و … را با توجه به تخم هر پرنده بدانید.

📌شما به عنوان یک پرنده فروش بایستی با گونه های مختلف پرنده ها آشنا باشید و از نحوه ی زندگی کردن و تغذیه آنها اطلاعات کافی داشته باشید.مثلا ما در ایران چند گونه مختلف فنچ داریم که یک نمونه از زیباترین آنها فنچ توت فرنگی است که آواز زیبای آن را در کلیپ زیر می توانید ببینید.

پس همانطور که گفته شد این شغل نیز سختی های خاص خودش را دارد و هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد

پس بایستی این سختی ها رم تحمل کنید.

آموزش بیشتر : تاسیس مغازه گل فروشی | از 0 تا درآمد عالی

چگونه درآمدمان را افزایش دهیم

یکی از  مواردی که قبلا به آن اشاره شد انتخاب یک مکان مناسب است که میتواند میزان فروش شما را تا حد زیادی بالا ببرد و به همان میزان درآمد شما نیز افزایش یابد.

افزایش درآمد با کاسکو

  • نحوه صحصیح جوجه کشی را یاد بگیرید، ممکن است برخی از پرندگان به سختی روی تخم بخوابند و جوجه کشی با دستگاه خیلی به صرفه تر باشد.
  • از فروش تجهیزاتی مانند قفس و ظرف آب و غذا و غذای پرندگان غافل نشوید که بازار خوبی دارد.
  • برای فروش بیشتر در فضای مجازی مانند اینستاگرام فعال باشید و پرنده های خودتان را در معرض دید عموم قرار دهید با این کار میتوانید مشتری های زیادی را به سمت خوب بیاورید.

در این پیج میتوانید در مورد گونه های مختلف پرنده ها صحبت کنید و یا از آواز یا صحبت کردن پرنده های خود فیلم بگذارید مانند کلیپ زیر که صحبت کردن یک مرغ مینا را نشان میدهد.

معایب و مزایای پرنده فروشی

راه اندازی پرنده فروشی نیز مشکلات و مزیای خاص خود را دارد که تا به اینجا حتما با بخش زیادی از آنها آشنا شدید اما من مجددا مهمترین معایب و مزایای این شغل را در جدول زیر لیست میکنم.

معایب

مزایا

نگهدای حساس و تعطیلی کم

زیبا بودن پرنده و شغل

اطلاعات راجع به گونه ها و شرایط نگهداری

سود خوب

بهداشت بالا و بیماری ها

فعالیت بدنی کم

جمع بندی: در این مقاله سعی کردیم که راجع به راه اندازی پرنده فروشی نکات مهمی را خدمتتان عرض بکنیم که بایستی جدی بگیرید، حتما و حتما قبل از راه اندازی با ذائقه خود آشنا شوید و اطلاعات راجع به نگهداری پرندگان را بالا ببرید و حتی المقدور مدتی در یک پرنده فروشی کار کنید.

موفق باشید…

تیم کانش
تیم کانش

ما در کنار شماییم تا بتوانیم با قرار دادن مطالب و آموزش های مفید، گام کوچکی جهت افزایش دانش و کسب مهارت شما بردایم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *