کانش مرجع مناسب
کسب مهارت و دانش

راه اندازی بوتیک زنانه |0 تا 100 لباس فروشی

هر شغلی هم کساد بشه مطمئن باشین که لباس فروشی یا به قول با کلاس بوتیک زنانه از رونق نمیفته شک دارین برین و سری به بوتیک های سطح شهر بزنین و ببنید که چقدر شلوغه!!! و طبق عادتی که خانم ها دارن خیلی بعیده که لباس ها مهمونی شون رو بیشتر از یکی دو بار بپوشن و همین باعث میشه که کار شما همیشه مشتری پرو پا قرص داشته باشه و اوضاع فروش و سودتون خوب باشه.
فهرست مقاله :

راه اندازی بوتیک زنانه

راه اندازی بوتیک زنانه شاید ایده ای باشه که به ذهن شما هم خطور کرده باشه که پسیار پسندیده است، باید بهتون بگم که شغل بوتیک زنانه، از شغل های پردرآمد و پرسوده. چون خانوم ها از مشتریان پروپا قرص لباس فروشی ها هستند و برای خرید لباس، حسابی هزینه می کنند.

خانوم ها همیشه دوست دارن شیک پوش باشن و به همین دلیل لباس، زیاد می خرند. البته خانوما بسیار حساس و ریز بین هستند، پس شما باید خیلی خلاق و با سلیقه باشید تا بتوانید نظر خانوما رو به بوتیک لباس زنانه خود، جلب کنید.

در راه اندازی بوتیک لباس زنانه، باید به نکاتی دقت کنید تا بتوانید در این شغل موفق باشید و درآمد خوبی کسب کنید.

راه اندازی بوتیک زنانه

ما در مقاله آموزشی زیر سعی می کنیم شما را در راه اندازی بوتیک زنانه، راهنمایی کنیم تا بتوانید سود خوبی از این شغل کسب کنید. پس با ما همراه باشید.

هزینه تاسیس بوتیک زنانه

احتمالا اولین سوالی که به ذهن شما می رسه، اینه که: سرمایه اولیه برای راه اندازی بوتیک زنانه چقدره؟

در زیر، لیستی از هزینه هایی که در راه اندازی بوتیک لباس زنانه لازمه، آورده ایم:

  • خرید یا اجاره مغازه
  • اجناس مغازه
  • دکوراسیون بوتیک زنانه
  • خرید وسایلی مثل کارتخوان، میز و صندلی فروشنده و…
  • دریافت پروانه کسب

تمام موارد بالا را به صورت جزئی بررسی میکنیم و اطلاعات خوب وجامعی را خدمتتان خواهیم داد اما اگر ما هزینه راه اندازی بوتیک را در نظر بگیریم بسته به گستردگی کار شما و میزان محصولات و تنوع اجناس، شما میتوانید با 200 میلیون تومان یک لباس فروشی جمع و جور برای خودتان دست و پا کنید(البته بدون هزینه مکان) و کم کم با پیشرفت کار و سود دهی میتوانید با 50 درصد سود خود کسب و کارتان را گسترش دهید و کامل تر کنید.

هزینه تاسیس بوتیک زنانه

اما مطمئنا اگر به دنبال تاسیس یک فروشگاه لباس شیک و کامل هستید مطمئنا رقم شما بسیار بالاتر خواهد رفت و بعضی از فروشگاه ها موجود با سرمایه میلیاردی وارد کار شده اند اما قرار نیست شما ناامید شوید چرا که بسیار از بوتیک های نقلی و کوچک هم درآمد های بسیار عالی دارند که تا حد زیادی به مکان شما و نوع محصولاتی که تهیه میکنید بستگی دارد پس با یک شخص که کار بلد و خوش سلیقه است به خرید بروید.

مغازه مناسب برای راه اندازی بوتیک لباس زنانه

میزان درآمد و سود شما از بوتیک، تا حد زیادی به موقعیت جغرافیایی مغازه شما بستگی دارد.

ممکنه شما برای راه اندازی بوتیک، کلی تلاش کنید و تمام سرمایه خودتون رو وارد این شغل کنید، اما بوتیک خود را در یک محل نامناسب راه اندازی کنید. همین باعث می شود که تمام زحمات شما بر باد رود. پس، از انتخاب محل مناسب برای راه اندازی بوتیک زنانه، غافل نشین.

در انتخاب محل مناسب برای راه اندازی بوتیک زنانه، حتما به نکات زیر دقت کنید:

_ بهتره که بوتیک لباس زنانه خود را در محل های پرتردد و شلوغ راه اندازی کنید، مثل مراکز خرید، بازارها، نزدیک خیابان های اصلی، ایستگاه های مترو، اتوبوس، تاکسی و…

( البته در این محل ها خرید یا اجاره مغازه، هزینه بالایی دارد، اما چون پاخور خوبی دارند و در دسترس هستند، قطعا فروش بالایی خواهید داشت، که هزینه بالای خرید یا اجاره مغازه را جبران می کند.)

_ اگر می خواهید در یک مرکز خرید، بوتیک خود را راه اندازی کنید، هر چه در طبقات پایین تر باشید، بهتر است. چون ممکن است خیلی از مشتری ها طبقات پایینی مرکز خرید را بگردند و قبل از این که به بوتیک شما برسند، یا خرید خود را انجام دادند و یا خسته شدند و حوصله رفتن به طبقات بالاتر را ندارند و از مرکز خرید خارج می شوند.

_ اگر قصد دارید در بوتیک خود لباس های مارک دار و گران قیمت بفروشید، بهتره که بوتیک خود را در محل های بالای شهر راه اندازی کنید. چون مردم بالای شهر قدرت خرید لباس های برند و مارک دار را دارند.

دکوراسیون بوتیک زنانه_ نکات میلیونی

دکوراسیون بوتیک، قطعا روی جذب مشتری و درآمد شما تاثیر می گذارد. سعی کنید دکور را به بهترین شکل ممکن، بچینید و در صورت نیاز، می توانید از افراد حرفه ای بخواهید که بوتیک شما را طراحی کنند.

البته اگر در ابتدای کار پول کافی برای طراحی دکوراسیون ندارید، می توانید خودتان با خلاقیت و سلیقه تان، طراحی دکور را انجام دهید. همچنین می توانید از کسی که به سلیقه اش ایمان دارید، بخواهید در طراحی دکور بوتیک به شما کمک کند.

دکوراسیون مناسب برای لباس فروشی و بو تیک زنانه

_ شما باید فضایی آرام و دلنشین داخل بوتیک ایجاد کنید. لباس ها را طوری بچینید که در دید مشتری قرار بگیرند و از هر مدل لباس، یک نمونه باز شده داشته باشین.

_ بوتیک را شلوغ نکنید. چون شلوغ بودن بوتیک، باعث می شود مشتری سردرگم شود و نتواند همه لباس هارا با دقت ببیند. لباس ها را خیلی مرتب و طوری بچینید که در دید مشتری باشند.

_ حتما از مانکن ها در به نمایش گذاشتن لباس ها استفاده کنید. لباس هایی که در تن مانکن هستند، قطعا نظر مشتری را به خود جلب می کنند.

_ اگر لباس هایی با قیمت های متفاوت دارید، بهتر است در ورودی بوتیک، لباس هایی با قیمت مناسب را قرار دهید. در این صورت می توانید همه نوع مشتری را به بوتیک خود جذب کنید.

_ بهتر است در هنگام راه اندازی بوتیک زنانه(Launching a women’s boutique)، فکری برای اتاق پرو داشته باشد. چون خانوم ها تمایل دارند که لباس را بپوشند و اگر خوششان آمد، بخرند. در اتاق پرو حتما آینه قدی نصب کنید تا مشتری بتواند لباسی که پوشیده است را به طور کامل ببیند.

_ اگر بوتیک لباس مجلسی دارید، بهتر است که علاوه بر آینه قدی، یک کفش مجلسی اخل اتاق پرو بگذارید. چون هم لباس کثیف نمی شود، و هم مشتری موقع پوشیدن لباس در اتاق پرو، می تواند با کفش هم لباس را امتحان کند و قطعا روی نظر مشتری تاثیر گذار است.

_ در رنگ آمیزی دیوار های بوتیک، از رنگ های گرم و کم رنگ مثل رنگ قرمز کم رنگ، زرد کم رنگ استفاده کنید. درواقع رنگ آمیزی بوتیک لباس زنانه باید طوری باشد که هم باعث جذب مشتری شود وهم خیلی پررنگ نباشد که مانع توجه مشتری به لباس ها شود.

_ روی لباس ها قیمت شان را بزنید. چون مشتری خیلی راحت متوجه قیمت های لباس ها می شوند و لازم نیست مدام از شما قیمت ها را بپرسند.

در کلیپ زیر میتوانید چند نمونه دکوراسیون زیبا برای راه اندازی بوتیک زنانه را مشاهده نمایید.

ویترین بوتیک زنانه

نمونه هایی از بهترین و همه پسند ترین لباس ها را در ویترین بوتیک به نمایش بگذارید. در ویترین هم حتما از مانکن ها استفاده کنید.

هر چند وقت یکبار، لباس های ویترین بوتیک را تغییر دهید. این به مشتری نشان می دهد که شما همواره لباس های جدیدی برای فروش دارید.

متناسب با فصل سال لباس ها را بچینید. مثلا در فصول سرد، لباس های گرم در ویترین بچینید.

سعی کنید رنگ لباس هایی که در ویترین می چینید، باهم متناسب باشند. مثلا همگی طیفی از رنگ آبی باشند. در این صورت ویترین شما قطعا جذاب تر خواهد شد.

در ویترین مغازه سعی کنید لباس ها را با کیف و کفش مناسب آن ها ست کنید. در این صورت توجه خانوم ها به این ست های زیبا جذب می شود و می توانید در کنار لباس ها، کیف و کفش هم بفروشید.

سعی کنید از همان اول راه اندازی بوتیک زنانه به شیک بودن مغازه برسید، خیلی وقت ها بدون هزینه و داشتن خلاقیت کافی ست تا شما فضای مغازه خود را دلنشین کنید.

نورپردازی بوتیک زنانه

در داخل بوتیک نورپردازی باید به صورتی باشد که مشتری بتواند تمام لباس ها را ببیند. در داخل اتاق پرو هم باید نورپردازی داشته باشید تا مشتری بتواند لباسی که پوشیده را خوب ببیند.

در واقع نورپردازی بوتیک باید به صورتی باشد که هم چشم مشتری را اذیت نکند وهم مشتری بتواند با دقت تمام لباس ها را ببیند.

درآمد بوتیک چقدر است؟

همانطور که گفتیم، خانوم ها به شیک پوش بودن اهمیت می دهند و ممکن است در سال چند باری لباس بخرند. در ایامی مثل نزدیک عید نوروز، پایان ماه رمضان و ماه صفر ( به دلیل شروع مراسم های شادی و…) میزان فروش لباس بالاتر می رود و درآمد شما قطعا بیشتر خواهد شد.

البته خیلی از خانوم ها از لباس برای هدیه دادن به یکدیگر استفاده می کنند. همچنین آقایان هم ممکن است در مناسبت های مختلف مثل روز ولنتاین، روز تولد، سالگرد ازدواج و… برای همسرشان لباس هدیه بخرند.

به همین دلیل است که ما به فکر راه اندازی بوتیک زنانه افتاده ایم.

درآمد و سود لباس فروشی

میزان سود لباس فروشی

شاید میزان سود لباس فروشی یکی از اولین سوالاتی ست که به ذهن ما می رسد و میخواهیم بدانیم که راه اندازی بوتیک زنانه چقدر برای ما سود خواهد داشت.

مطمئنا صنف پوشاک و بخصوص فروشگاه های لباس زنانه از سود خوبی برخوردارند ک این سود بر حسب نوع محصول و برند و نوع فروشگاه این سود از حداقل 30 درصد شروع شده و راحت به بالای 100 درصد میرسد و گاها فروشگاه های خاص و شیک سودهای 200 درصدی را تجربه میکنند اما اگر ما سود را کف کف در نظر بگیریم و حدود 50 درصد در نظر بگیریم و یک مغازه روزانه بین 10 تا 20 محصول را بفروشد حدود 6 میلیون دخل میگیرد که 2 میلیون آن خالص سود است که رقم بسیار معقول و خوبی می باشد.

دریافت پروانه کسب لباس فروشی

برای راه اندازی بوتیک زنانه، باید پروانه کسب لباس فروشی را از اتحادیه صنف فروشگاه پوشاک دریافت کنید.

برای اطلاع از جزئیات و آدرس اتحادیه پوشاک تهران اینجا کلیک کنید و همچنین عزیزانی که در استان آذربایجان شرقی یا تبریز هستند هم میتوانند از سامانه (https://poushaketabriz.ir/) استفاده کنند.

نحوه ی دریافت مجوز یا پروانه کسب بوتیک یا لباس فروشی

برای دریافت پروانه کسب لباس فروشی، باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا به اتحادیه صنف فروشگاه پوشاک مراجعه کنید و درخواست خود را ارائه دهید.

مدارک زیر را به اتحادیه ارائه دهید:

مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب لباس فروشی:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • عکس
  • گواهی پایان خدمت و یا معافیت خدمت برای آقایان
  • سند ملک یا اجاره نامه
  • تاییدیه کدپستی واحد صنفی و…

گروه بازرسین اتحادیه از ملک شما بازدید می کنند و گزارش خود را به اتحادیه ارائه می دهند و در صورت عدم مشکل با پرداخت هزینه ناچیزی میتوانید مجوز فعالیت خود را اخذ نمایید.

راه اندازی لباس فروشی اینترنتی

امروزه بیشتر مردم در فضای مجازی حضور دارند، شما می توانید از فضای مجازی برای فروش بیشتر لباس های بوتیک، استفاده کنید.

مثلامی توانید برای بوتیک خود یک سایت طراحی کنید و امکان خرید غیر حضوری را برای مشتریان فراهم کنید. در اینصورت قطعا فروش شما بالاتر خواهد رفت. ( اگر در طراحی سایت حرفه ای نیستید، می توانید از افراد حرفه ای بخواهید که سایت موردنظر شما را طراحی کنند.)

اگر مشتری ها قبلا از شما خرید کرده باشند و از کیفیت لباس ها مطمئن باشند، قطعا با اطمینان بیشتری به صورت غیر حضوری خرید می کنند.

راه اندازی لباس فروشی اینترنتی

پس همواره سعی کنید لباس هایی با کیفیت مناسب به دست مشتری برسانید. چون اولین خرید مشتری از بوتیک شما، می تونه باعث ثابت شدن مشتری بشه.

اگر سرمایه کافی برای اجاره و خرید مغازه ندارید، می توانید به صورت اینترنتی لباس بفروشید. البته در این صورت شما باید ابتدا اعتماد سازی کنید تا مردم به شما اعتماد کنند و لباس بخرند.

البته اگر پرداخت درب منزل داشته باشید، فروش شما بیشتر می شود. چون لازم نیست که مشتری ها ریسک کنند و پولی به حساب شما قبل از دریافت لباس واریز کنند.

راه اندازی پیج فروش لباس در اینستاگرام

می توانید برای بوتیک خود، در اینستا پیجی بزنید و عکس بوتیک و اجناس و قیمت شان را در پیج تون بگذارید. اگر لباس های شیک و با کیفیت مناسب داشته باشید، قطعا از شما خرید می کنند.

یا بجای اینکه فکر راه اندازی بوتیک زنانه به صورت فیزیکی باشید میتوانید همان کار را به صورت مجازی انجام دهید که امروزه بسیار رایج شده است.

پیشنهاد ما: آموزش جامع راه اندازی کافی نت و خدمات کامپیوتری

تبلیغات و بازاریابی بوتیک لباس زنانه

برای تبلیغ بوتیک خود می توانید همانطور که گفته شد، از فضای مجازی استفاده کنید.

برای فروش غیرحضوری، امکان ارسال رایگان تاثیر زیادی در میزان فروش شما خواهد داشت. در یک دوره برای جذب مشتری و شناخته شدن بوتیک خود، می توانید ارسال رایگان داشته باشد.

همچنین می توانید در پایان هر فصل، لباس ها را حراج کنید. در اینصورت، هم لباس های مانده سریع تر به فروش می روند و هم ممکن است همین حراج، مشتری های ثابتی جذب بوتیک شما کند. این حراجی ها را روی درب ورودی بوتیک خود بنویسید و همچنین در اینستا هم به اطلاع مشتری ها برسانید.

( نکته مهم در حراجِ لباس ها این است که واقعا از قیمت لباس ها کم کنید. نه اینکه الکی برای جذب مشتری روی درب بزنید حراجی. چون در اینصورت مشتری با دیدن قیمت لباس ها متوجه می شود که این حراجی واقعی نبوده و دیگر به مغازه شما نخواهد آمد.)

در ابتدای کار، برای جذب مشتری، به سود کمتر برای جذب بیشتر مشتری قانع شوید. چون برای موفق شدن در کارتان، قطعا باید مشتری جذب کنید. همین جذب مشتری بعدها باعث سود بسیار بالای بوتیک شما خواهد شد.

بازایابی و تبلیغات در راه اندازی بوتیک زنانه

همواره با مشتری با صبر و خوش اخلاقی برخورد کنید. همین خوش برخوردی شما باعث همیشگی شدن مشتری هایتان می شود.

خرید اجناس مغازه لباس فروشی زنانه

یکی از سوال های اساسی ما در ابتدای تاسیس لباس فروشی یا بوتیک زنانه این است که اجناس مغازه را از کجا تامین کنیم؟ که سوال بسیار به جایی می باشد.

در ابتدا شما باید مشخص کنید که قصد فروش چه نوع لباس هایی را دارید؟ لباس های لوکس و برند با قیمت بالا یا لباس های با قیمت مناسب؟

برای تهیه اجناس مغازه، شما می توانید از تولید کنندگان داخلی و یا پخش کنندگان، لباس ها را بخرید.

برای نمونه یکی از تولیدی های پوشاک زنانه به نام قوامی که به صورت عمده در بازار تهران فعالیت دارد را برای شما آورده ام.

فروش عمده پوشاک بانوان

همچنین می توانید لباس های برند و مارک دار را از ترکیه، وارد کنید. لباس هایی با قیمت مناسب هم می توانید از قشم، و یا چین تهیه کنید.

مزیت خرید از تولیدکنندگان داخلی این است که بعد از چند بار خرید و آشنایی با یکدیگر، می توانید به صورت غیر نقدی مثل دادن چک لباس ها را بخرید.

اگر خود شما در خیاطی ماهر هستید و می توانید لباس های شیک و جذاب بدوزید، بهتر است که یک قسمتی از بوتیک خود را به کار خیاطی اختصاص دهید و خودتان لباس های بوتیک را آماده کنید. در اینصورت می توانید سود خوبی هم از کار خیاطی کسب کنید.

اسم بوتیک لباس زنانه

انتخاب نام مناسب را در ابتدای راه اندازی بوتیک زنانه جدی بگیرید چرا که قرار است این نام پس از مدتی تبدیل به برندی معروف شود که اگر نام مناسبی برای کسب و کارتان انتخاب کرده باشید مطمئنا سریعتر در ذهن ها می ماند و بهتر معرفی خواهید شد اگر به دنبال نام مناسب هستید مقاله لیست جامع نام مناسب کسب و کار را مطالعه کنید.

مهارت های شغل بوتیک زنانه

از مهم ترین مهارت ها در شغل بوتیک زنانه، توانایی برقراری ارتباط درست با مشتری است.

مهارت های شغل بوتیک زنانه

اگر فروشنده بوتیک، خانم است، می تواند با صمیمیت و خوش اخلاقی مشتری ها را در انتخاب لباس مدنظر خود راهنمایی کند و حتی در اتاق پرو به پوشیدن لباس به خانم ها کمک کند و آن ها را راهنمایی کند.

اگر فروشنده بوتیک، آقا است، باید خیلی مودب و خوش اخلاق با مشتری ها برخورد کند.

چاپلوسی باعث از بین رفتن اعتماد می شود و نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

فروشنده نباید به زور به مشتری لباسی را تحمیل کند. چون باعث می شود مشتری دیگر تمایلی به رفتن به آن بوتیک نداشته باشد. او باید توضیحاتی درباره لباس به مشتری بدهد و تصمیم نهایی را به مشتری بسپارد.

جمع بندی: همان طور که دیدید راه اندازی بوتیک زنانه هم مانند هر شغل دیگر پستی و بلندی خودش رو داره که ما مقداری از اونها رو خدمت شما عرض کردیم، اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت نظرات برای ما به اشتراک بگذارید.

تیم کانش
تیم کانش

ما در کنار شماییم تا بتوانیم با قرار دادن مطالب و آموزش های مفید، گام کوچکی جهت افزایش دانش و کسب مهارت شما بردایم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *